Am vazut nenumarate filme (documentare sau artistice) despre fratii Wright, altele avand-ul ca personaj sau subiect pe Albert Einstein, (de Edison chiar m-am plictisit si nici n-am inteles daca inventat ceva pana la urma). Toti acesti oameni sunt o sursa inepuizabile de "reclama" pentru propriile tari sau pentru cele de adoptie, pentru ca sunt personaje care se "vand" si sant incluse de la sine in orice carte de istorie a stiintei si tehnologiei.
.
Sa ne oprim insa la aviatie si zbor...
.
Daca ar fi sa ne gandim repede, care sunt cei al caror nume este cel mai vehiculat cu privire la importanta in istoria stiintei si tehnologiei pe acest domeniu? Si ce anume au creat ei si ce insemnatate a avut creatia lor? Sa vedem...
.
Otto Lilienthal - prima persoana care in mod repetat , cu dovedit succes, a reusit zboruri fara motor. In nici un caz insa nu a fost primul...
Fratii Wright - primul zbor sustinut, cu un aparat mai greu decat aerul, controlat, motorizat, cu om la bord. E nostim cate atribute au trebuit gasite pentru ca zborul lor sa fie "primul". Nici ei nu au fost primii...
Tsiolkovsky -autorul "The Exploration of Cosmic Space by Means of Reaction Devices. 1903". Prima contributie teoretica in domeniul rachetelor si a zborului cosmic.
Goddard - autorul "A Method of Reaching Extreme Altitude" ; a testat "primul" motor cu combustibil lichid in 1923. A lansat prima racheta cu motor cu combustibul lichid in 16 martie 1926. Dar von Braun nu a invatat meseria de la Goddard...
Wernher von Braun - parintele rachetelor germane V2 , al rachetelor si programului spatial american.
.
Raman cateva intrebari...
.
Cine a avut primul zbor ne-motorizat?
Un raspuns precis nu se poate da. Sir George Cayley ? John Stringfellow ? Jan Wnęk ? Altcineva mai inainte ?
Cine a facut primul avion?
Pe 18 martie 1906 , Traian Vuia realizeaza primul zbor autopropulsat, adica primul avion. Este pomenit in treacat ... In plus americanii revendica tot pentru fratii Wright acesta intaietate. Dar cate nu revendica ei?
Cine a facut primul avion cu reactie?
Henri Coanda a construit avionul Coandă-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910. Cu acest avion a facut un scurt zbort soldat cu accident in decembrie 1910. A fost ajutat de prietenul sa Gustave Eiffel.
Cine este adevaratul bunic al rachetelor si programului spatial, "tatal" lui von Braun?
Herman Oberth! In 1929 a construit si exeperimentat un motor de racheta cu combustibil lichid , asistat de stidentii sai de la Universitatea din Berlin, printre care si Wernher von Braun....
In iunie 1923 publicase cartea Die Rakete zu den Planetenräumen ("By Rocket into Planetary Space")
1910-2010 - 100 de ani de la primul avion cu reactie
In general, in muzeele din lume si in lucrarile de istoria aviatiei, motorul cu reactie este inventia fara inventator. Cand, accidental este pomenit Coanda, nu este mentionat faptul este roman...
In anul 2010, Romania avea o ocazie unica sa promoveze sarbatorirea a 100 de ani de la construirea primului avion cu reactie. Sa zicem ca se investeau 1 milion de euro, sau 10 sau chiar 100. Ar fi meritat! De acum incolo, in veacul vecilor, in orice lucrare dedicate istoriei aviatiei si a tehnologiei ar fi fost trecuta aceasta inventie, cu mentiunile: "primul" si "roman".
Romanii au insa ceva mai util de facut. Stau si se cearta sau cheltuiesc pana la un milion de euro pe o frunzulita desenata de o mie si ceva de ori mai ieftina... si alte milioane sau zeci sau sute pe alte "achizitii de succes".
"Bravos Natiune! Halal sa-ti fie!"
Filmul lipsa...
A sponsorizat Romania sau cineva din Romania un film documentar (in engleza) sau artistic despre Coanda sau despre Vuia ? Regimul comunist trecut are o scuza: Coanda era cam burghez... Ce scuze are regimul capitalist? Cumva prostia si alte asemenea defecte?
.
Sa ne oprim insa la aviatie si zbor...
.
Daca ar fi sa ne gandim repede, care sunt cei al caror nume este cel mai vehiculat cu privire la importanta in istoria stiintei si tehnologiei pe acest domeniu? Si ce anume au creat ei si ce insemnatate a avut creatia lor? Sa vedem...
.
Otto Lilienthal - prima persoana care in mod repetat , cu dovedit succes, a reusit zboruri fara motor. In nici un caz insa nu a fost primul...
Fratii Wright - primul zbor sustinut, cu un aparat mai greu decat aerul, controlat, motorizat, cu om la bord. E nostim cate atribute au trebuit gasite pentru ca zborul lor sa fie "primul". Nici ei nu au fost primii...
Tsiolkovsky -autorul "The Exploration of Cosmic Space by Means of Reaction Devices. 1903". Prima contributie teoretica in domeniul rachetelor si a zborului cosmic.
Goddard - autorul "A Method of Reaching Extreme Altitude" ; a testat "primul" motor cu combustibil lichid in 1923. A lansat prima racheta cu motor cu combustibul lichid in 16 martie 1926. Dar von Braun nu a invatat meseria de la Goddard...
Wernher von Braun - parintele rachetelor germane V2 , al rachetelor si programului spatial american.
.
Raman cateva intrebari...
.
Cine a avut primul zbor ne-motorizat?
Un raspuns precis nu se poate da. Sir George Cayley ? John Stringfellow ? Jan Wnęk ? Altcineva mai inainte ?
Cine a facut primul avion?
Pe 18 martie 1906 , Traian Vuia realizeaza primul zbor autopropulsat, adica primul avion. Este pomenit in treacat ... In plus americanii revendica tot pentru fratii Wright acesta intaietate. Dar cate nu revendica ei?
Cine a facut primul avion cu reactie?
Henri Coanda a construit avionul Coandă-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910. Cu acest avion a facut un scurt zbort soldat cu accident in decembrie 1910. A fost ajutat de prietenul sa Gustave Eiffel.
Cine este adevaratul bunic al rachetelor si programului spatial, "tatal" lui von Braun?
Herman Oberth! In 1929 a construit si exeperimentat un motor de racheta cu combustibil lichid , asistat de stidentii sai de la Universitatea din Berlin, printre care si Wernher von Braun....
In iunie 1923 publicase cartea Die Rakete zu den Planetenräumen ("By Rocket into Planetary Space")
1910-2010 - 100 de ani de la primul avion cu reactie
In general, in muzeele din lume si in lucrarile de istoria aviatiei, motorul cu reactie este inventia fara inventator. Cand, accidental este pomenit Coanda, nu este mentionat faptul este roman...
In anul 2010, Romania avea o ocazie unica sa promoveze sarbatorirea a 100 de ani de la construirea primului avion cu reactie. Sa zicem ca se investeau 1 milion de euro, sau 10 sau chiar 100. Ar fi meritat! De acum incolo, in veacul vecilor, in orice lucrare dedicate istoriei aviatiei si a tehnologiei ar fi fost trecuta aceasta inventie, cu mentiunile: "primul" si "roman".
Romanii au insa ceva mai util de facut. Stau si se cearta sau cheltuiesc pana la un milion de euro pe o frunzulita desenata de o mie si ceva de ori mai ieftina... si alte milioane sau zeci sau sute pe alte "achizitii de succes".
"Bravos Natiune! Halal sa-ti fie!"
Filmul lipsa...
A sponsorizat Romania sau cineva din Romania un film documentar (in engleza) sau artistic despre Coanda sau despre Vuia ? Regimul comunist trecut are o scuza: Coanda era cam burghez... Ce scuze are regimul capitalist? Cumva prostia si alte asemenea defecte?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu