(Neterminat)
Havoc in Heaven/Uproar in Heaven - Wan Laiming 1961, 1964
(simplified Chinese: 大闹天宫; traditional Chinese: 大鬧天宮; pinyin: Dà nào tiān gōng)
Filmul a fost gandit inca din anii 40, a fost inceput la putin timp dupa 54. Prima parte a fost finalizata in 1961 si a doua in 1964. A fost regizat de Wan Lai-Ming si produs de toti fratii Wan ( Wan Lai-Ming, Wan Gu-Chan, Wan Chao-Chen, Wan Di-Huan).
Pentru cunoscatori, atat imaginile cat si muzica filmului sunt inspirate din "Beijing opera" o varianta de a teatrului traditional chinezesc , o combinatie de muzica, voce, mima, dans si acrobatie.
Havoc in Heaven/Uproar in Heaven - Wan Laiming 1961, 1964
(simplified Chinese: 大闹天宫; traditional Chinese: 大鬧天宮; pinyin: Dà nào tiān gōng)
Filmul a fost gandit inca din anii 40, a fost inceput la putin timp dupa 54. Prima parte a fost finalizata in 1961 si a doua in 1964. A fost regizat de Wan Lai-Ming si produs de toti fratii Wan ( Wan Lai-Ming, Wan Gu-Chan, Wan Chao-Chen, Wan Di-Huan).
Pentru cunoscatori, atat imaginile cat si muzica filmului sunt inspirate din "Beijing opera" o varianta de a teatrului traditional chinezesc , o combinatie de muzica, voce, mima, dans si acrobatie.
Pentru "necunoscatori", impresia este poate , mai coplesitoare ...
Lumea stampelor chinezesti incepe sa se miste si prinde viata ... Pentru un copil acest film (alb-negru atunci) a fost o incantare. O lume de basm (sa nu uitam ca acestea sunt violente), realizata intr-un mod cu totul diferit fata de cele americane , cu toate ca seamana prin sucesiunea alerta cu acestea (mai ales cu cele mai noi), cu alt tip de miscare, alt mod de a desena, alta muzica, alte povesti.
Povestea de fata este desprinsa din din prima parte a uneia din cele 4 nuvele clasice chinezesti , "Calatotorie spre vest". Personajul principal este Sun Wukong (Monkey king- Regele maimuta) un "demon" puternic, nascut dintr-o piatra, care este insa in afara lumii zeilor si care
ocroteste poporul micilor maimute. In dorinta sa de a le sluji cat mai bine pe acestea intra in conflict cu zeii si chiar cu Imparatul de Jad al cerului. (Filmul nu preia integral povestea din "Calatorie spre vest").
Regele maimuta este intotdeauna pus pe sotii, aici necajind garzile de la palatul cerului.
"Zane" sunt responsabile de bautura si mancarea zeilor. Acestia beneficiaza de gradini fermecate de care se bucura numai ei, zeii si slujitorii lor.
Zeul-rege maimuta impietreste in zbor pe aceste slujitoare , mananca fructele din gradinile fermecate, ia mancarea zeilor si o imparte poporului sau.
In final, darama palatul cerului si-l alunga pe Imparatul de Jad... "Uproar to heaven"
Lumea ramane micilor maimute si regelui lor...
Istoria oficiala
Ideea filmului venind inainte de regimul comunist (1949), a putut fi totusi dusa mai departe si in timpul acestuia. Lansarea lui a fost chiar inainte de paguboasa "Revolutie culturala", dar probabil tocmai din cauza acesteia nu s-au putut culege roadele realizarii. Cum de un film cu tema "revolutionara" a putut fi acceptat in acele timpuri? Sa ne amintim ca imparatii Chinei purtau titlul de "Suveran Celest". Intre Imparatul de Jad din film, care era suveranul tuturor zeilor si cel "Suveranii Celesti" din realitate, se poate face o legatura directa. Deasemenea, Mao insusi poate fi asemanat cu regele-maimuta intrucat a condus o miscare populara care a doborat vechiul regim. E adevarat , si deosebirile sunt importante: ultimul imparat al Chinei si-a pierdut puterea mai inainte , in 1912, dat jos de revolutia Xinhai (Sun-Yat Sen/Sun Zhong-shan fiind cel mai cunoscut lider). Mao a dat jos guvernul nationalist, republican (... si corupt) al lui Chiang-Kai-Shek si nu pe suveranul celest.
Ideea filmului venind inainte de regimul comunist (1949), a putut fi totusi dusa mai departe si in timpul acestuia. Lansarea lui a fost chiar inainte de paguboasa "Revolutie culturala", dar probabil tocmai din cauza acesteia nu s-au putut culege roadele realizarii. Cum de un film cu tema "revolutionara" a putut fi acceptat in acele timpuri? Sa ne amintim ca imparatii Chinei purtau titlul de "Suveran Celest". Intre Imparatul de Jad din film, care era suveranul tuturor zeilor si cel "Suveranii Celesti" din realitate, se poate face o legatura directa. Deasemenea, Mao insusi poate fi asemanat cu regele-maimuta intrucat a condus o miscare populara care a doborat vechiul regim. E adevarat , si deosebirile sunt importante: ultimul imparat al Chinei si-a pierdut puterea mai inainte , in 1912, dat jos de revolutia Xinhai (Sun-Yat Sen/Sun Zhong-shan fiind cel mai cunoscut lider). Mao a dat jos guvernul nationalist, republican (... si corupt) al lui Chiang-Kai-Shek si nu pe suveranul celest.
Istoria ironica
Dupa numai un an de la lansarea filmului, Mao ajunge iar semene cu personajul din film , Regele Maimuta. De data aceasta , real , si mai putin fericit. In 1966 porneste "Revolutia culturala": starneste tinerii ("poporul maimuta") contra liderilor mai liberali din partidul si statul chinez. De data se poate spune cu o ironie amara asa: "Havoc (Mao) in Haven (China)". Haosul, distrugeri, persecutii, stagnare economica sunt numai cateva din efectele miscarii generate de Mao pentru a-si metine puterea.
Dupa ce conducatorul se stinge in 1976, un apare alt Sun Wukong : Deng Xiaoping, un om micut, inteligent si puternic, cu o influenta pozitiva enorma asupra Chinei: din acele momente si pana in ziua de azi, adica de peste 40 de ani, economia Chinei a crescut in fiecare an cu aproape 10% si s-a deschis treptat catre lume.
Dupa ce conducatorul se stinge in 1976, un apare alt Sun Wukong : Deng Xiaoping, un om micut, inteligent si puternic, cu o influenta pozitiva enorma asupra Chinei: din acele momente si pana in ziua de azi, adica de peste 40 de ani, economia Chinei a crescut in fiecare an cu aproape 10% si s-a deschis treptat catre lume.
China tuturor veacurilor
Ceea ce este fundamental diferit in istoria Chinei fata de cea a Europei este istoria miscarilor populare. In Europa, orice miscare populara, taraneasca, chiar daca a avut unele succese initiale a sfarsit prin a fi infranta, atat in antichitate cat si in feudalism. In China, din cand in cand , mari miscari populare reuseau sa dea jos puterea , reprezentata printr-o anumita dinastie. Este adevarat , ca in final totul se termina prin infiintarea unei noi dinastii, noul imparat putand fi chiar conducatorul revoltelor... Chiar si asa, ele aveau un rol pozitiv , fiind un instrument de reglare: dupa o perioada militarista si cu taxe mari, urmau perioade de pace si dezvoltare economica.
Chiar istoria lui Mao si a ce s-a intamplat dupa el se inscrie in acest ciclu...Sa speram ca s-a ajuns , in fine, in ziua de azi ,la o stabilizare si la iesirea din aceste "reguli".
Sun Wukong, Regele-Maimuta, ramane simbolul acestor "cutremure" prin care populatia teritorilor chineze isi restaura , odata la cateva sute de ani, viata normala prin daramarea vechiului cer instrainat de problemele lor ...
Chiar istoria lui Mao si a ce s-a intamplat dupa el se inscrie in acest ciclu...Sa speram ca s-a ajuns , in fine, in ziua de azi ,la o stabilizare si la iesirea din aceste "reguli".
Sun Wukong, Regele-Maimuta, ramane simbolul acestor "cutremure" prin care populatia teritorilor chineze isi restaura , odata la cateva sute de ani, viata normala prin daramarea vechiului cer instrainat de problemele lor ...
(Va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu