vineri, 20 august 2010

Scenarii copy-paste?

Originalul e in dreapta...
... au copiat pana si gropita din barbie?
Iata mai jos cateva asemanari destul de stranii intre intampalrile din noul film cu Angelina Jolie “Salt” si mai vechiul film al lui Sergiu Nicolaescu , “Revansa”. Dupa ce m-a frapat asemanarea anumitor scene si situatii, am reusit sa gasesc ceva mai multe.

"Salt" (2010)

Cu: Angelina Jolie. Regia: Phillip Noyce
.
- 1) sare pe geam (sparge geamul inainte, geamul este din zahar, saritura este cascadorie + montaj)
- 2) sare de pe o strada suspendata pe un tir (nu se vede ca ar fi ea)
- 3) intra in casa liftului
- 4) merge pe fatada unei cladiri (probabil imagine montata, fatada falsa)
- 5) "lichideaza" singura un grup de oameni inarmati dintr-un vas
- 6) cruta un personaj in bataia pistolului
- 7) se deghizeaza in ofiter NATO si patrunde in sediul Casei Albe, unde insotitorul ei detoneaza o bomba

- 8) lucreaza cu metoda "agent singuratic"
- 9) este urmarita de un grup inarmat, cu masini si incoltita pe un pod, scapa de ei
- 10) vrea sa captureze singur un grup politico-militar (reteaua de spioni rusi)
- 11) fura o masina de la urmaritori (politie)
- 12) evadeaza dintr-un sediu al CIA (**)
- 13) grupul politico-militar ii ia o persoana apropiata ostatic (sotul luat de rusi)
- 14) grupul politico-militar omoara acea persoana apropiata luata ostatic in fata ei (e impuscat)
- 15) exista un personaj presupus asasinat care apare apoi viu (presedintele rus)
- 16) actiunea se petrece in zilele declansarii unei lovituri contra statului (ziua X pentru spioni)

"Revansa" (1978)

Cu: Sergiu Nicolaescu. Regia: Sergiu Nicolaescu.
.
- 1) sare pe geam de la etajul unu (nu sparge geamul inainte, geamul este din sticla, saritura este reala, el este cel care sare)
- 2) sare de pe un pod pe un tren apoi merge pe tren (este chiar el , cel putin in finalul scenei)
- 3) intra in casa liftului
- 4) coboara pe fatada unei cladiri (coboara cu adevarat mai multe etaje pe fatada, cladirea este reala, mai precis cea a politiei capitalei, pare a fi chiar el, cel putin in ultmia parte) (**)
- 5) " lichideaza" singur un grup de oameni inarmati intr-o macelarie
- 6) cruta un personaj in bataia pistolului (pe Paraipan, doar pentru prada maniei altora insa)
- 7) se deghizeaza in ofiter german si patrunde intr-un sediu al legionarilor, cu o bomba in geanta

- 8) lucreaza cu metoda “pistolar singuratic"
- 9) este urmarit de un grup inarmat, cu masini si incoltit pe un pod, scapa de ei (este vechiul pod Grant)
- 10) vrea sa captureze singur un grup politico-militar (capii legionariorilor)
- 11) fura o masina de la urmaritori (legionari)
- 12) evadeaza dintr-un sediu al politiei (**)
- 13) grupul politico-militar ii ia o persoana apropiata ostatic (fiul , luat de nemti)
- 14) grupul politico-militar omoara acea persoana apropiata luata ostatic in fata lui (e aruncat in aer)
- 15) exista un personaj presupus asasinat care apare apoi viu (comisarul insusi)
- 16) actiunea se petrece in zilele declansarii unei lovituri contra statului (rebeliunea din 1941)
(**) din “Un comisar acuza” (1974)

Poate fi o coincidenta. Dar…
Cel putin un regizor american a luat ceva din filmele lui Nicolaescu si a introdus intr-un foarte cunoscut film al sau. Este vorba de Steven Spielberg si de “E.T.”. Intr-una din scene, personajul principal, un baietel, se uita la un film la TV. Ce vedea acolo? Un alt film , mai precis “Mihai Viteazul”, scenele luptelor de la Calugareni. Cum se poate asta? Pai simplu: “Mihai Viteazul” a rulat in SUA , fiid cumparat si distribuit de casa “Columbia Pictures”. Intalnind-ul pe Spielberg la un festival , Nicolaescu a putut sa-l intrebe pe Spielberg, cum de a ales acest film. Raspunsul: l-a studiat la academia de film (inceputul anilor 70). In unele variante prescurtate ale E.T., scena nu apare (probabil doar in versiunea originala, de 121 de minute).

Cele mai “ciudate” coincidente din cele de mai sus mi se par : 7,13 si 14. Potrivirea acestor detalii imi aduce aminte de un episod din "Seinfeld" in care seful lui Elaine, Mr. Peterman, vrea sa-si scrie memoriile. Si incepe... sa spuna cum ajunge acasa zilnic , se asaza in fotoliu si se uita la televizor... Cum sa-ti scrii memoriile daca nu ti se intampla nimic niciodata? Simplu: cumpara povestiri si patanii de la Cosmo Kramer...

Scenaristii de la “SALT” – suspecti de recidiva la ei acasa

Kurt Wimmer – Scenarist la “Recrutul” cu Al Pacino;acolo copiaza ideile de antrenament al agentilor din filmul “Spy Game” (cu Robert Redford si Brad Pitt), care la randul sau este inspirat clar (dar fara sa declare explicit) dintr-o carte de memorii a unui agent real ,Victor Ostrovsky.
Verdict: COPY-PASTE
Brian Helgeland (are multe realizari, dar) – Scenarist la “Green Zone”. Filmul seamana mult cu acelasi “Spy Game”.
Verdict: COPY-PASTE
.

Angelina Jolie: Bine “ancorata” pe partea de sus a unui tir (dupa ce a "sarit" de pe pod).


"Pe trenul acesta ema urc eu" (Kirk Douglas-pus intr-o situatie similara)
Sergiu Nicolaescu: Sus pe un tren in mers, pe propriile picioare.

vineri, 13 august 2010

Loviti monstrul in prima pagina (Italia 1972)

"Sbatti il mostro in prima pagina" - Marco Bellocchio 1972.
.
Povestea

.
Sensational development in the Martini case: IS MURDERER OF MARIA GRAZIA A LEFT-WING EXTREMIST?
- We put it on front-page, right?
- Yes, full page.
- Well done! Perfect!
.
Italia 1970. Inainte de alegeri. Publicatie "Il Giornale" investigheaza circumstantele unei crime asupra fetei unui cunoscut profesor, persoana publica. In momentul in care in anturajul fetei este descoperit un tanar politician de extrema stanga, directorul ziarului, domnul Bizanti (Gian Maria Volonte) va face din aceasta un subiect de prima pagina , la care nu va renunta nici in fata evidentelor care dau un cu totul alt vinovat. DE CE ?
Vom vedea in continuare...
.
O "Stire"
...
I copied, word by word, your half-title page and your title.
"DESPERATE GESTURE OF AN UNEMPLOYED. FATHER OF 5 SONS SETS HIMSELF ON FIRE"
Well, I'm not Umberto Eco and I don't wanna give you...a lesson of semantics applied to the media. But it seems plain to me that the word "desperate"...is full of polemical values. If then you unite it to the word "unemployed"... "desperate", "unemployed"... well, this is a provocation!
And once you've done this, you fling 5 orphans and a charred corpse in your poor editor's face. Wanna see me becoming neurotic? Has he set you on fire? Shall we fix this title? Everyone do make mistakes.
Write! "Dramatic suicide"... two words... "of"... Was he from Calabria, the poor guy?
- Yes, he was.
That's it! "... of an immigrant". Immigrant. Just one word. That implicitly includes that he was an unemployed... ...father of 5 sons, giving one further information. Of course. The essence of a news. Synthesis. Our reader opens the newspaper. Then takes a look at it. He chooses what to read. But without having the sensation we wanna break his balls! Without feeling responsible for all the deaths in the world. Anyway, your article is excellent. Maybe some exceeding word or adjective. For example, that "fired".
- "Left without a job"?
- "Left without a job"! Bravo! Go for it, Mr. Roveda! You have a genius for it! Now you copy and bring it directly to typesetting. Go!
...
Iata cum un director/senior editor de ziar "coafeaza" realitatea pentru a fi "suportabila", adica pentru a nu fi asa de intunecata pentru a dauna partidelor de guvernamant. "Somer" plus "Disperat" in aceeasi fraza? Normal e .. provocare! Cuvantul "concediat" e prea tare... N-am auzit oare niciodata si la noi lectii de jurnalism asemanator care ne invatau ce este o "stire"? Ce conteaza ca stirea nu este realitate? Asa ajung "imigranti" cei veniti din Calabria! In realitate sunt din Calabria, in "stire" sunt imigranti...
.
Care obiectivitate ?
.
- But we have to explain and report this reality objectively. Instead, you twist it. You don't care...to pass over the people dead body...so that you can make a symbol, as you say, of a random case.
- Ok. So, "Il Giornale" and me do provoke. We don't report reality objectively. But what objectivity, Mr. Roveda? Have you ever wondered who is Mario Boni? He's a drifter who rejects society rules. A drug addicted who assaults "Il Giornale". He attacks workers that don't strike. He kidnaps the executive, he sets on fire cars. He also hates you, Mr. Roveda...with your good feelings and your noble idealism. You think the journalist as a fair observer. We need to be protagonists, not observers. We are at war!

"War"! Care "war"? Razboiul rece, nitel incalzit in acest caz. In Italia, principalul partid la putere de dupa razboi, pana in anii 90, a fost partidul crestin democrat. In alianta cu alte partide; social-democrati, socialisti, dar niciodata comunistii. Acestia erau deci principalii adversari. Aici este vorba insa de extreama stanga, de anarhisti. De ce trebuiau acestia combatuti?
.
A rain of votes. Indirect propaganda is always the best, don't you know it?
.
O prima observatie, (o investigatie mai tarzie a celor din extrema a ajuns la aceeasi concluzie) ar fi ca spre deosebire de socialisti sau de comunisti, care au aveau un partid , o organizare politica oficiala, anarhistii nu puteau sa se apere, dar erau o sperietoare (chiar daca indirecta) foarte buna... Sa vadem insa mai departe.
.
Cartea castigatoare
...

"Anti-fascism and anti-communism" will still be the winning card. There's a danger that this formula has become worn-out. Nobody believes anymore that if communists win...we'll see Cossack's horses get water in the San Pietro's fountains. I'm afraid of this total lack of fantasy..that the masses are more primitive than we can imagine. Therefore, the propaganda should be simple ...based on the repetition technique A modern technique. Used by the greatest american advertising companies. Unique Selling Proposition."

Spunea Wiston Churchill: "No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time." Dar democratia presupune si alternanta la putere intre partidele parlamentare. Din cate stiu, o singura exceptie in Europa post-belica: Italia. Aici avem aceasta " Unique Selling Proposition": partidul crestin-democrat. Intrebarea corecta este: cum de avem exceptie? Aici partidele de stanga si centru stanga sunt multe si relativ puternice: social-democrati, socialisti si comunisti. Primele doua sunt atrase la caruta guvernarii si tinute sub control. Ultimul, este o problema mare, mai ales in conditiile razboiului rece. Ar fi trecut tara in celalalt bloc militar si economic , daca ar fi ajuns acestia la putere ? 99.99% probabil ca nu. Atunci? Oarecare inconveniente: ar fi dovedit ca un partid comunist poate conduce o tara democrata ne-sovietizata si de aici ar fi fost o mica dovada ca nu e raul absolut.
"Nobody believes anymore that if communists win..." Intradevar, comunistii are fi putut castiga niste alegeri, dar nu si comunismul. Dar ce te faci, in plin razboi rece, cu dovada ca raul absolut nu exista, cu dovada ca nu exista nici un motiv care sa-ti legitimeze tie absolut orice gest. Si atunci cum faci sa convingi lumea? Simplu , prin repetarea consecventa, tehnica de marketing valabila in timp atat pentru corporatiile americane , pentru Goebbells sau pentru propaganda sovietica...
Am uitat... de ce ar fi asa de interesat un partid crestin-democrat italian de razboiul rece? Simplu, pentru ca a trait mereu in simbioza cu marele frate de la apus si au avut o relatie subterana speciala.
.
Responsabilitati
.
Everyone must be in his place. The police to repress. The Bench to sentence. The press to convince people to think the way we want. Everyone is doing his own duty.
Only the workers don't play along. They don't work enough. They don't care at all. They just want money, always.
...
We're unable to raise the production. This is the real trouble. When this happens, what counts the innocence or the guilt of an any Mario Boni?

...
Societatea condusa de partidul mereu la putere (sub grija marelui frate) merge "perfect". Fiecare are rolul lui. Presa convinge oamenii sa gandeasca "CEEA CE VREM NOI". O singura problema ramanea: "The workers". Nu muncesc indeajuns.. Vor salarii... Adica societatea are probleme , structurale: "We're unable to raise the production. This is the real trouble". Si atunci ce mai conteaza soarta unui extremist daca stabilitatea o cere?
.
Il Giornale
.
Filmul bate viata: principalul ziar de dreapta , chiar cu acest nume, "Il Giornale", apare la doi ani dupa film. Patronul din film se numeste "Montelli", primul patron real se numeste "Montanelli". Mai interesant este patronul din 1977 : Silvio Berlusconi.
.
Evenimentul - anii 90
.
In anii 90' , cand am vazut filmul, un ziar romaneasc semana foarte mult cu acest "Il Giornale". Este vorba de cel condus de mai tanarul maestru atunci Ion Cristoiu. Care erau asemanarile?
- zilnic puneau "monstrul" in prima pagina, e adevarat nu era un extremist de stanga, ci un "monstru" obisnuit.
- aveau pozitii de dreapta
- militau pentru introducerea pedepsei cu moartea (la fel de aiuristic ca cei din film)
- sprijineau opozitia, dar... opozitia era sprijinita de acelasi frate mai mare extern
Probabil ca n-am inteles eu nimic, domnul in cauza sa dovedint a fi de stanga (!?!), si probabil ca e si bun crestin care respecta cele zece porunci.
.
Undeva in Europa de est..
.
Intr-o tara nici mare, nici mica ...
Se incearca sa se spele creierele oamenilor prin inducerea ideii ca tot raul (politic) vine numai din partea stanga , iar singura varianta (aceeasi " Unique Selling Proposition") este dreapta. Partidul care gestioneaza toti bagatorii de seama este si el crestin democrat ("crestinat" intr-o noapte), aflat sub aripa aceluiasi frate mai mare , caruia ii face declaratii de iubire neconditionata. Cum face asta? La fel ca in filmul de fata. Ia momentele extremiste ale stangii si le ridica la inaltimi cosmice, asigurandu-le nemurirea. Adica? Nu conteaza ca un eveniment a fost acum 20, 50 sau 60 de ani in urma. El va fi pus cu repetie in prima pagina , pentru ai asigura , dupa cum ziceam nemurirea. "Therefore, the propaganda should be simple ...based on the repetition technique". De fapt in cazul acesta se depasesc "realizarile" din film. Acolo propaganda exploata un eveniment proaspat. In cazul tarii din est, se exploateaza evenimente moarte, vechi si trecute. Nu mai mentionez ca sunt rastalmacite. Ca noul sultan trimite "cronicari" profesionisti sa rescrie istoria.
In concluzie: unui partid neo-conservator i se permite orice, pentru ca este uns de catre un frate mai mare, pentru ca se prezinta ca unica varianta din politica, pentru ca fara ei va veni apocalipsa comunista. Si pentru toate acestea, au o mica pretentie: sa fie lasati sa conduca cum vor ei, cu toate avantajele adiacente, sa spele definitiv creierele oamenilor cu o propaganda stalinista intoarsa pe dos, sa rescrie istoria dupa interpretarile lor... Sa facem o analiza cost-beneficii ?? Sa aflam in plus si ca au aceeasi mica problema? "We're unable to raise the production. This is the real trouble" Vai, cum se poate, unica varianta viabila ne duce spre faliment ? Imposibil ! Sa punem mainile la ochi, sa ne astupam urechile si sa-i credem. Nu?
In loc de bolsevism impus cu forta, avem neo-conservatorism impus prin metode similare...

Exemplu din viata reala: domnul VT, venit de la soare-apune , venit sa scrie istorie (sau sa re-scrie) cu o viteza prea mare pentru priceperea, bunavointa pe care le are si pentru timpul pe care aloca subiectelor, scrie pe blogul sau, sub titlul "Ion Iliescu sub semnul eternului puci":

" [...] Omul care a prelungit regimul comunist dupa ce a patronat lichidarea fizica a predecesorului sau, personajul direct si fara dubiu responsabil pentru sangeroasa mineriada din 13-15 iunie 1990, sponsorul din umbra al scenariilor cu teroristi soldate cu moartea a peste o mie de oameni, iese din nou in arena si cere capul lui Traian Basescu. [...]"

Comentarii:
Sa presupunem ca personajul comentat sau altul cu aceleasi intentii ar fi responsabil in trecut cu ce zice domnul VT. Propunerea de suspendare nu este "puci", intrucat face parte din arsenalul legal si constitutional. Daca avem in vedere insa, mentinerea la putere sine-die a unei puteri neo-conservatoare, intelegem de ce ni se induce ideeea ca ar fi vorba de un puci. Este vorba de aceeasi "Unique Selling Proposition": nu exista alta cale decat cea neo-conservatoare si orice schimbare este prezentata ca un extremism.
In fine, domnul mentionat nu mai are nici o functie executiva sau onorifica, nu mai este urmat de catre greii partidului sau, nu mai are putere efectiva de mai mult de 5 ani nici printre ai lui, este doar scos la vedere precum "El Cid" , "impaiat politic" ca sa aduca voturi in diverse alegeri. Stiu domnii neo-conservatori asta? Bineinteles! Dar dupa cum ziceam mai sus: "Anti-fascism and anti-communism" will still be the winning card. "

Q.E.D.


(A nu fi inteles gresit; neo-conservatorismul este o varianta politica onorabila, atata timp cat nu are tendinte exclusiviste si totalitare. Din pacate s-a re-modelat in oglinda fata de blocul sovietic si a imprumtat din caracteristicile acestuia.)

joi, 12 august 2010

Glorioasa exceptie

Inglourious movie

Inglourious basterds este in opinia mea un film caraghios si sarjat ... Nici daca faci un film SF, nici daca faci o comedie , nu poti sa-ti bati joc de detalii, de scenariu, de ideile pe care le manevrezi. Cateva exemple: coincidente precum in cele mai siropoase telenovele - intalnirea care continua in localul plin de ofiteri ; ofiterul din apropierea fuhrerului indragostit de cea care voia sa-l omoare pe acesta - , scapari de scenariu (teatrul plin cu tot comandantii nazisti in care toti complotistii umbla pe holuri goale ca la ei acasa) etc. etc. etc. Hitler este prezentat sub o maniera schematica, nici o legatura cu personajul real, pentru ca realitatea a fost mult mai crunta... nu radea ca un idiot, ci trimitea , foarte serios, oamenii sa moara...

Exceptia

Avem insa o exceptie: un film in film, un scenariu in scenariu. Christoph Waltz in rolul Col. Hans Landa. Tot personajul, atat jocul cat si portiunea din scenariu care ii este dedicata sunt stralucite. Oscarul (rol secundar masculin) , Globul de Aur, premiu la Cannes si alte premii au venit in mod natural pentru aceasta performanta.
Iata o secventa cea mai interesanta , in care personajul negativ aproape perfect, crudul, dar oportunistul colonel isi negociaza trecerea sa glorioasa in tabara binelui... cu nonsalanta pe care o au politicienii oricarui timp.

COL. LANDA
[...]
Get me somebody on the other end of that radio with the power of the pen to authorize my - let’s call it, the terms of my conditional surrender, if that tastes better going down.
[...]
COL. LANDA
. . . So, when the military history of this night is written, it will be recorded that I was part of Operation Kino from the very beginning, as a double agent. Anything I’ve done in my guise as an S.S. colonel was sanctioned by the O.S.S., as a necessary evil to establish my cover with the Germans. And it was my placement of Lieutenant Raine’s dynamite in Hitler and Goebbels’s opera box that assured their demise. By the way, that last part is actually true.
[...]
COL. LANDA
I want my full military pension and benefits under my proper rank. I want to receive the Congressional Medal of Honor for my invaluable assistance in the toppling of the Third Reich.
[...]
COL. LANDA
In fact, I want all the members of “Operation Kino” to receive the Congressional Medal of Honor. Full citizenship for myself—but that goes without saying. And I would like the United States of America to purchase property for me on Nantucket island, as a reward for all the countless lives I’ve saved by bringing the tyranny of the National Socialist Party to a swifter than imagined end. Do you have all that, sir?
(pause)
I look forward to seeing you face to face as well, sir.
[...]

miercuri, 11 august 2010

The Ghost Writer - mici coincidente

Numiti o tara din Europa de Est careia ii se potrivesc manusa aceste extrase de scenariu... Nu este Polonia... Polonia care a primit ajutor direct si pe vremea Solidaritatii , si dupa aceea cand a fost scutita de zeci de miliarde din datoria externa... Cu toatea acestea, Polonia este o tara de aliati , nu una de slugi. In Polonia , cu toate relele lor, politicienii se gandesc in primul rand la tara lor. Unde ajunge o corabie cand o conduci dupa o busola aflata prea departe ? Unii cad din lac in put ...

duminică, 8 august 2010

Secretul lui Steven Spielberg (2)


"Diferitii" Spielberg


Steven Spielberg are mai multe fatete. Sunt pe de o parte filmele lui "bune", care nu au neaparat succes de public, dar care il consacra ca un mare regizor: The Color Purple (1985), Empire of the Sun (1987), Schindler's List (1993), Saving Private Ryan (1998) sau chiar 1941 (1979). Pe de alta parte sunt marile succese de public, filmele care l-au facut "bogat" pe regizor (si pe producator), precum Jurassic Park si seria Indiana Jones.

Indiana Jones

Cei mai multi spectatori , bani si notorietate le-a capatat prin aceasta serie:
  • Raiders of the Lost Ark (1981)
  • Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)
  • Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
  • Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Din acestea , doua sunt reusite si doua mai putin. Raiders of the Lost Ark , primul Indiana (jucat mereu de Harrison Ford) este inedit si destul de lacut aducand ceva proaspat ca atmosfera in filmele de aventura. Indiana Jones and the Temple of Doom este un fel de remake nereusit, copiind pana la detalii parti din prima parte; unele scheme folosite sunt de-a dreptul caraghioase prin repetitie (vezi exclamatiile unei blonde speriate si suflecate).


In Indiana Jones and the Last Crusade suflul din prima parte revine, umorul este ceva mai reusit. Din pacate, ultimul de pana acum din serie , Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, este un remake dupa cel precedent , in care singura "inovatie" este inlocuirea germanilor cu rusii pe post de "rai".

Secretul (2)

Filmele Indiana Jones, cu mult inaintea altora si mai mult in decat toate celelalte prezinta urmatoare particularitate... Orice film de aventura are anumite scene de suspans in care personajele principale sunt in pericol direct, iminent in actiuni"pe viata si pe moarte". Unele au mai multe altfel de scene , altele au mai putine, in unele personajele negative sunt puternic reliefate, in altele nu.
In Indiana Jones, cu mici exceptii, avem o succesiune neintrerupta de astfel de scene. Nu sunt construite cu mare grija, dar nu conteaza... abia isi trage sufletul spectatorul dupa o "evadare", va urma o lupta, apoi alta...
Avem aici aproape un maraton (ne amintim ca dureaza doua ore si ceva la nivel inalt) facut cu viteza curselor de 100 de metri ... Nici un moment de ragaz pentru spectator... Adrenalina in doze mari fara intrerupere... Nici un personaj negativ puternic, nici o intriga mai serioasa, doar Harrison Ford si adrenalina, asta primim, ceea ce uneori merita , alteori nu.

(Va urma)

marți, 3 august 2010

Havoc in Heaven (China 1961, 1964)

(Neterminat)
Havoc in Heaven/Uproar in Heaven - Wan Laiming 1961, 1964
(simplified Chinese: 大闹天宫; traditional Chinese: 大鬧天宮; pinyin: Dà nào tiān gōng)

Filmul a fost gandit inca din anii 40, a fost inceput la putin timp dupa 54. Prima parte a fost finalizata in 1961 si a doua in 1964. A fost regizat de Wan Lai-Ming si produs de toti fratii Wan ( Wan Lai-Ming, Wan Gu-Chan, Wan Chao-Chen, Wan Di-Huan).
Pentru cunoscatori, atat imaginile cat si muzica filmului sunt inspirate din "Beijing opera" o varianta de a teatrului traditional chinezesc , o combinatie de muzica, voce, mima, dans si acrobatie.

Pentru "necunoscatori", impresia este poate , mai coplesitoare ...

Lumea stampelor chinezesti incepe sa se miste si prinde viata ... Pentru un copil acest film (alb-negru atunci) a fost o incantare. O lume de basm (sa nu uitam ca acestea sunt violente), realizata intr-un mod cu totul diferit fata de cele americane , cu toate ca seamana prin sucesiunea alerta cu acestea (mai ales cu cele mai noi), cu alt tip de miscare, alt mod de a desena, alta muzica, alte povesti.
Povestea de fata este desprinsa din din prima parte a uneia din cele 4 nuvele clasice chinezesti , "Calatotorie spre vest". Personajul principal este Sun Wukong (Monkey king- Regele maimuta) un "demon" puternic, nascut dintr-o piatra, care este insa in afara lumii zeilor si care
ocroteste poporul micilor maimute. In dorinta sa de a le sluji cat mai bine pe acestea intra in conflict cu zeii si chiar cu Imparatul de Jad al cerului. (Filmul nu preia integral povestea din "Calatorie spre vest").

Regele maimuta este intotdeauna pus pe sotii, aici necajind garzile de la palatul cerului.

"Zane" sunt responsabile de bautura si mancarea zeilor. Acestia beneficiaza de gradini fermecate de care se bucura numai ei, zeii si slujitorii lor.

Zeul-rege maimuta impietreste in zbor pe aceste slujitoare , mananca fructele din gradinile fermecate, ia mancarea zeilor si o imparte poporului sau.

In final, darama palatul cerului si-l alunga pe Imparatul de Jad... "Uproar to heaven"

Lumea ramane micilor maimute si regelui lor...
Istoria oficiala

Ideea filmului venind inainte de regimul comunist (1949), a putut fi totusi dusa mai departe si in timpul acestuia. Lansarea lui a fost chiar inainte de paguboasa "Revolutie culturala", dar probabil tocmai din cauza acesteia nu s-au putut culege roadele realizarii. Cum de un film cu tema "revolutionara" a putut fi acceptat in acele timpuri? Sa ne amintim ca imparatii Chinei purtau titlul de "Suveran Celest". Intre Imparatul de Jad din film, care era suveranul tuturor zeilor si cel "Suveranii Celesti" din realitate, se poate face o legatura directa. Deasemenea, Mao insusi poate fi asemanat cu regele-maimuta intrucat a condus o miscare populara care a doborat vechiul regim. E adevarat , si deosebirile sunt importante: ultimul imparat al Chinei si-a pierdut puterea mai inainte , in 1912, dat jos de revolutia Xinhai (Sun-Yat Sen/Sun Zhong-shan fiind cel mai cunoscut lider). Mao a dat jos guvernul nationalist, republican (... si corupt) al lui Chiang-Kai-Shek si nu pe suveranul celest.

Istoria ironica

Dupa numai un an de la lansarea filmului, Mao ajunge iar semene cu personajul din film , Regele Maimuta. De data aceasta , real , si mai putin fericit. In 1966 porneste "Revolutia culturala": starneste tinerii ("poporul maimuta") contra liderilor mai liberali din partidul si statul chinez. De data se poate spune cu o ironie amara asa: "Havoc (Mao) in Haven (China)". Haosul, distrugeri, persecutii, stagnare economica sunt numai cateva din efectele miscarii generate de Mao pentru a-si metine puterea.
Dupa ce conducatorul se stinge in 1976, un apare alt Sun Wukong : Deng Xiaoping, un om micut, inteligent si puternic, cu o influenta pozitiva enorma asupra Chinei: din acele momente si pana in ziua de azi, adica de peste 40 de ani, economia Chinei a crescut in fiecare an cu aproape 10% si s-a deschis treptat catre lume.

China tuturor veacurilor

Ceea ce este fundamental diferit in istoria Chinei fata de cea a Europei este istoria miscarilor populare. In Europa, orice miscare populara, taraneasca, chiar daca a avut unele succese initiale a sfarsit prin a fi infranta, atat in antichitate cat si in feudalism. In China, din cand in cand , mari miscari populare reuseau sa dea jos puterea , reprezentata printr-o anumita dinastie. Este adevarat , ca in final totul se termina prin infiintarea unei noi dinastii, noul imparat putand fi chiar conducatorul revoltelor... Chiar si asa, ele aveau un rol pozitiv , fiind un instrument de reglare: dupa o perioada militarista si cu taxe mari, urmau perioade de pace si dezvoltare economica.
Chiar istoria lui Mao si a ce s-a intamplat dupa el se inscrie in acest ciclu...Sa speram ca s-a ajuns , in fine, in ziua de azi ,la o stabilizare si la iesirea din aceste "reguli".
Sun Wukong, Regele-Maimuta, ramane simbolul acestor "cutremure" prin care populatia teritorilor chineze isi restaura , odata la cateva sute de ani, viata normala prin daramarea vechiului cer instrainat de problemele lor ...

(Va urma)

joi, 29 iulie 2010

Man of Iron - Człowiek z żelaza (Polonia 1981)

Man of Iron (Człowiek z żelaza) Andrzej Wajda 1981
Povestea - Revansa

Protagonistul este Maciej Tomczyk, fiul lui Mateusz Birkut - "Omul de marmura"- din precedentul film al lui Wajda. Regizorul a "prins" scurta fereastra dintre infiintarea miscarii "Solidaritatea" si proclamarea legii martiale la finalul anului 1981. Astfel , scenariul suprinde evenimentele din Polonia chiar in timpul desfasurarii lor. Tomczyk este , din fericire, "Omul de fier", muncitor la santierele din Gdańsk si unul dintre cei care au pornit greva la aceste santiere, greva care a declansat totul (in Polonia si apoi mai departe). Regizorul patrunde cu personajul sau chiar in adunarile reale ale Solidaritatii, unde il putem vedea pe, tanarul atunci, Lech Wałęsa. Filmul interfereaza cu realitatea.
"Omul de fier" isi poate lua revansa, fata de istorie, fata de regim, fata de soarta tatalui sau, "Omul de marmura". El schimba istoria, nu este victima acesteia. E adevarat, sunt alte vremuri, chiar daca Gorby nu aparuse inca.

Realitatea - Revansa ?

"Omul de marmura" si destinul lui sunt bucati din realitate. Ce s-a ales insa din realizarea "Omului de fier", din infaptuirile "Solidaritatii"?
In primul rand, chiar daca a reprezentat vointa multor plonezi - Solidaritatea avea la un moment dat 10 milioane de membri - aceasta organizatie nu a fost numai "spontana". A avut sprijin indirect din partea agentiilor americane si direct din partea Vaticanului, acesta actionand ca o curea de transmisie intre aceste angentii, resursele lor, si miscare. Un rol important l-a avut si suveranul pontif Ioan Paul al II-lea, polonez el insusi. Poate tocmai din aceasta cauza a avut sanse mai mari sa ajunga papa. Ioan Paul al II-lea insa , prin personalitatea sa, a fost mai mult si a realizat mai multe decat planurile unora sau altora. In multe cazuri a avut o abordare care poate parea surprinzatoare prin realismul si spriritualitatea sa autentica; intr-un mesaj catre romani, de exemplu, prin 1990, le-a atras atentia ca ei vin din vechiul regim cu o puternica curatenie sufleteasca si spirituala, iar contactul cu occidentul va fi un pericol pentru ei in acest sens.
Lech Wałęsa a fost un lider charismatic, dar mediocru (nu se stie cat a fost nascut sau facut). Si-a facut insa datoria fata de tara lui si a batut obrazul occidentului atunci cand aceasta tara sa s-a confruntat cu problemele tranzitiei. Ca urmare Polonia a fost scutita de o mare parte din datoriile externe. Solidaritatea a furnizat deasemenea cativa lideri, prim-ministrii, care au realizat reforme economice cu pretul iesirii lor din prim planul politicii - lucru rar intalnit prin alte parti - cauzata de masurile impopulare .
Solidaritatea a disparut pentru ca avea o doza de artificialitate, dat de sprijinul extern si de definirea sa strict prin opozitie fata de vechiul regim. In plus, spre cinstea ei, nu a alunecat pe panta populismului ca formatiunile in tarile vecine .Maurul si-a facut datoria, maurul poate sa plece...

Altii

In alte tari, la noi de exemplu, au fost oameni de marmura, si o sa mai fie. Lipsesc insa oamenii de fier. E adevarat, aici agentiile externe au probabil reprezentanti cu salariu mai mic, pregatire mai redusa si inteligenta mai scazuta... Rezultatele se vad... Nu avem nici biserica catolica , nici un papa din neamul nostru.
In plus, nici un politician roman nu a ales calea "sacrificiului", adica sa-si faca treaba si sa plece. Sa nu aleaga populismul... Ei au ales sa ramana ...pe capul nostru si in capul nostru. Biserica noastra alege si ea populismul , isi face propria casa a poporului. Toti politicienii vor sa fie urmasii lui Carol al II-lea si sunt aspiranti , cu mai mult sau mai putin succes, la titlul de tzepar all time.
Altii cad deci din lac in put...
Raul nu are o singura fata, si nu este monopolul vechilor regimuri.

joi, 15 iulie 2010

Coded Hostile (US 1999)

Intr-un mod straniu, acest film american are ceva in comun cu cel sovietic , prezentat anterior "Ostanovilsya poyezd". Amandoua surprind aceeasi trasatura umana generala , dar in acelasi timp putin cunoscuta.
.
Samolet protivnik (Avion Inamic)
.
In 1983, avionul civil "Korean Air Lines Flight 007" a fost doborat de avioanele interceptoare sovietice deasupra Marii Japoniei, la vest de Sahalin, in spatiul aerian sovietic, unde a intrat din cauza unei erori de navigatie. Incidentul a fost folosit de Statele Unite pentru a escalada sentimenele antisovietice. Deasemenea, ca urmare a acestui incident sistemul GPS a fost oferit la ordinul lui Reagan si spre utilizarea civila.
.
Rece sau cald ?
.
"Stirea" e simpla: brutele sovietice au doborat un avion civil , inofensiv si de ne-confundat cu un avion militar. Datorita impactului emotional, trece in categoria "crede si nu cerceta".
Un simplu analist militar isi permite luxul sa cerceteze "la rece" acest caz. Descopera ca un avion american de spionaj trecea periodic printr-o zona apropiata. In plus, din anumite unghiuri, cele doua tipuri diferite de avioane puteu fi confundate. Rezulta ca sovieticii ar fi putut crede ca acel avion spion ar fi putut intra in spatiul lor si era un gest "firesc" sa-l doboare.
Cu toate ca analistul a facut raportul sau rapid, iar acesta a fost prezentat prompt de generalul sau superiorilor.. era prea tarziu... Reactia emotionala a lumii intregi convergea de minune cu interesele de moment, in care se gasise punctul slab al puterii adverse, care trebuia exploatat la maximum.
.
Presedintele responsabil

.
Presedintele trebuie sa pregateasca un discurs oficial asupra incidentului. In film, ni se arata CUM se naste un alstfel de discurs. Chiar daca nu este adevarat pentru cazul de fata, este "bine gasit", fiind o varianta foarte plauzibila pentru cazurile reale.
Ce se intampla?
Avem o camera plina cu oficiali si consilieri. Dupa certuri aprige, compromisuri si lungi discutii ei cad la pace: au obtinut discursul prezidential. Apoi ni se arata filmul real cu presedintele real tinand acel speech ca si cum ar fi parerea lui proprie, izvorata din capul si din inima sa. Sa ne amintim meseria de baza a acelui presedinte ... actor.
"What can be said about Soviet credibility when they so flagrantly lie about such a heanous act? What can be the scope of legitimate mutual discourse with a state whose values permit such atrocities? And what are we to make up a regime which establishes one set of standards for itself, and another for the rest of humankind?".
Dupa discurs, ni se prezinta imagini reale cu demonstratii antisovietice din Koreea , organizate de rudele victimelor. Discursul si interesele politice exploatau reactiile la cald...
.
Cazul real
.
In film se arata un ofiter rus cum consulta regulatementele militare pentru a vedea ce poate face, neavand raspuns de la superiori. In realitate, acestia au dat acel ordin (consultand sau nu regulamentele, nu se stie). Documentele desecretizate intre timp nu pot sustine nici teza ca oficialii rusi erau fermi convinsi ca este un avion spion.
.
In loc de concluzie
.
In 1988, un avion civil iranian cu 290 pasageri, care zbura pe o ruta normala, este doborat din greseala de rachetele americane in stramtoare Ormuz...
.

Man of Marble - Człowiek z marmuru (Polonia 1976)

Man of Marble ( Człowiek z marmuru) - Andrzej Wajda 1976
Diferenta

Diferenta intre oameni - in orice tip de regim capitalist, socialist sau de alt tip - este urmatoarea; depinde cat aduc societatii prin comparatie cu cat consuma. Omul tipic are nevoie de ingradiri, reguli , pentru a nu sari calul, adica pentru a fura pur si simplu din produsul altora pentru a si-l insusi. Cativa dintre oameni sunt insa "defecti": in orice tip de regim, datorita structurii lor interioare, ei produc mai mult decat pretind.
Pentru viata acestui tip de om intr-un regim capitalist, vedeti mai jos comentariul la filmul "Clasa muncitoare merge in paradis". Ce se intampla insa cu acest tip de om in regimul croit tocmai pentru ai ocroti pe cei ce muncesc ... ?

Stahanovismul

"Denumirea de stahanovism vine de la minerul sovietic Alexei Grigorievici Stahanov care, în noaptea de 30 spre 31 august 1935, a depăşit planul de muncă de peste 7 ori, extragând 102 tone de cărbune din mina Tentralnaia Irmino, faţă de norma obişnuită de 14 tone/schimb." (conform Wikipedia)
Intotdeauna ai doua alternative "working smart" si "working hard". "Smart" nu se refera la cei care muncesc, ci la resposabilii care organizeaza aceasta munca. Regimurile comuniste , incepand cu cel sovietic, in faza lor initiala au preluat aceste initiative ale unor oameni "defecti" si au incercat sa le transforme in exemplu si daca se poate, in regula...
Acelasi reflex il intalnim si in societatea capitalista. Vezi comentariile mele la "Clasa muncitoare...".
Mecanismul este insa acelasi in ambele cazuri. Gestionarul (patronul , sau oficialii) este HRAPARET, vrea sa castige cu orice pret, sacrificand oamenii, modul lor de a trai si chiar viata lor. Tot in ambele cazuri, exista cealalta alternativa, de a munci mai inteligent. Dar, hraparetul, are impresia ca ii bagi mana in buzunarul propriu daca a apucat sa vada castigul din prima varianta si vrei sa-l opresti cumva.

Omul de marmura

Mateusz Birkut (jucat de Jerzy Radziwiłowicz) este un tanar zidar idealist si curat la suflet, care crede in binele pe care il face, muncind mult , mult peste norma obisnuita. Propaganda statului il foloseste ca un exemplu (stahanovist) realizand si o statuie de marmura dupa infatisarea lui.
Omul de marmura nu este insa o referinta la acesta statuie, ci la omul insusi, care este minunat dar fragil. Ce se alege de acest om de marmura ? Colegii invidiosi si enervati pe cel care le strica norma ii pregatesc o pedeapsa. Cineva ii arunca, pentru constructie, o caramida; o caramida incinsa puternic care ii va arde mainile atat de tare incat nu va mai putea munci, oricum nu cum muncea el. Care a fost viitorul omului de marmura sparta? Intr-o investigatie ulterioara, o tanara care face un film documentar despre acest personaj afla ca probabil a fost ucis in represaliile contra muncitorilor din 1970.
Societatea s-a folosit de minunatul si fragilul om de marmura, l-a sacrificat pentru a merge inainte. Rasplata? L-a distrus, apoi l-a ucis.

Cati dintre parintii si bunicii nostrii nu au fost minunati oameni de marmura ?

sâmbătă, 24 aprilie 2010

The train has stopped (Ostanovilsya poyezd) - Un film perfect



Un film perfect (1)

Titlu original: Ostanovilsya poyezd (URSS 1982)
Regia: Vadim Abdrashitov ;Scenariu: Aleksandr Mindadze ; Cu: Oleg Borisov (investigatorul), Anatoli Solonitsyn (jurnalistul)
.
Foarte la moda si foarte eficace in castigarea publicului si a premiilor sunt filmele care descriu detaliat patologii particulare. Doua exemple: "Rain Man" si "Tacerea Mieilor". Este inedit, pare interesant, dar eu le consider triviale (adica simple ) si neinteresante. Sa prezinti intr-un film un caz care pare "deosebit", dar care in realitate este foarte cunoscut (de cei din domeniu- cel medical) si foarte particular. Asa putem lua lista maladiilor , extragem pe cele mai putin cunoscute publicului si avem deja sute si mii de scenarii de Oscar.
.
Doar atat se poate face cu acest puternic instrument care este filmul? Eu cred ca nu. Dupa cum spuneam (in deschiderea de blog) asimiliez filmul cu nuvela, ca marime si spatiu de povestire. Pe de alta parte, filmul este - chiar si cel 2D, sau poate mai ales acesta - multidimensional. In povestea propriu-zisa se mai pot "impleti" zeci de alte povesti paralele. Pentru ca filmul sa fie "bun",ar trebui, dupa mine, ca toate aceste povesti sa fie insa convergente. Inclusiv muzica poate spune o poveste (vedem ceva mai departe). Din aranjarea lor , ca in "Jocul cu margele de sticla" va iesi filmul ca o tot, ca o poveste unica.
In plus, pentru ca vorbeam de cazuri particulare, dar cunoscute (precum autismul in Rain Man): interesant cu adevarat este sa descrii un caz general, dar necunoscut! Cum se poate asta? Se poate- tocmai aici e meritul celui care scrie : sa descopere ceva inca neconoscut din natura lucrurilor si a oamenilor, care este la vedere , prezent mereu , dar nu e vazut. Filmul prezentat aici, "Trenul s-a oprit" este un astfel de caz, cred eu, stralucit.
.
Poveste
Un tren cu pageri sufera un accident. In coliziune, mor mecanicii de locomotiva, dar toti pasagerii scapa nevatamati. Atat cei din tren, cat si cei de acasa, din oraselul unde s-a produs nenorocirea , ii considera pe mecanici ca fiind erorii care au salvat vietile celorlati cu pretul propriei lor vieti.

Lumea ii conduce in numar mare, pe ultimul drum. Se dau interviuri la televiziune si se cinsteste memoria lor.
Procurorul care trebuie sa ancheteze cazul o ia insa metodic si ,pas cu pas , munceste serios- in uniforma, in costum sau in camasa - ca sa afle ADEVARUL. Acest adevar nu este insa acceptat de cei care si-au format o parere sub socul emotional al accidentului.
.
Cainele
Un caine hoinar, al nimanui, il alege de stapan pe procurorul ratacitor prin oras. Cineva ii va reprosa insa acestuia: ai venit aici sa ne terorizezi , tu si cainele tau. Tot asa cum sub imperiul emotiei , mecanicii morti erau eroii orasului , inca inainte de a incepe orice cercetare. CREDE SI NU CERCETA... Se pare ca acest lucru nu este de fapt legat de religie, ci de credintele launtrice din fiecare om. Saracul caine al nimanui, era , dupa acest tip de credinta "cainele procurorului".

Anchetatorul gaseste cainele "lui" ucis de cei care nu acceptau adevarul sau , al unui strain...
Care este insa adevarul procurorului, de ce ii deranjeaza el pe toti cei din jur?E simplu: la o cercetare sistematica si rece descopera ca toti aveau o parte de vina: de la autoritati, sefi , pana la mecanicii de locomotiva, care erau mai degraba chiar ei insisi victimele propriilor greseli.
Oamenii insa nu pot accepta asta: odata ce au aflat , sub imperiul emotiei si-au format o parere care a escaladat partea de sentiment - avem niste morti, dar ei nu au murit degeaba, au murit ca sa-i salveze pe ceilalti... O idee frumoasa, dar neadevarata. Cum poti insa renunta la idei frumoase si la eroi, odata ce ei ti-au umplut deja sufletul?
.
Singur
.
Finalul este un model de maiestrie cinematografica. Procurorul pleaca cu adevarul lui, cei din oras raman cu al lor. Urmeaza cateva scene in care anchetatorul apare....
.
singur, pe drumul de plecare...

... apoi un grup de oameni - ceilalti - ...
.
... apoi iar singur, iar un grup de oameni...
.
Ei cred

.
In final , procurorul este scos complet din poveste, raman cei multi si emotionati sa-si cinsteasca eroii care sau jertfit...
.
Se tin discursuri de catre oficiali, se dezveleste o placa memoriala ...

Sant de fata ceferistii in uniforme, pionerii adusi sa vada proaspetii vii - in memorie - eroi morti.

Dar... toate acestea regizorul le insoteste de o muzica care sugereaza un nefiresc , un straniu al lucrurilor in desfasurare. In timpul acesta, reporterul (Solonitsyn),....

...ramas cu o doza de luciditate, molipsita de la procuror, se plimba printre oamenii cuprinsi de transa ....
...., studiindu-i ca pe fiinte din alta lume.

....Ce o fi cu oamenii acestia?

Un film perfect
(2)

[...]

Inedit: prezentarea la TVR in anii 90

La inceputul anilor 90, Radu F. Alexandru a creat o emisiune composita: film plus comentarii. Cateva din aceste filme erau chiar de valoare. Sa revenim la acesta. Erau cativa invitati de ficare data, in cazul de fata l-am retinut pe Silviu Brucan. Ce comenteaza cei doi, realizatorul si Brucan la final de film ? Radu F. Alexandru crede ca a inteles filmul ca o "metafora" a epocii de schimbare a lui Andropov, in care cei de la centru incercau sa reformeze cumva societatea si intampinau rezistenta. Nu sunt fan al niciunuia , dar a trebuit sa-i dau dreptate lui Brucan care nu vedea acest film ca pe unul politic, ci mai degraba ca pe unul de studiere a comportamentului general uman.

Solonitsyn si Borisov
.
Poate nu asa la moda ca altii, actorii din rolurile principale sunt printre cei mai valorosi din puternica "scoala" ruseasca, cu toate ca au avut o evolutie in timp destul de neconformista.
Solonitsyn a fost poate actorul prferat al lui Andrei Tarkovski , care l-a distribuit in Andrei Rublyov , Solaris ,Oglinda si Calauza.
Borisov a refuzat sa fie membru a partidului comunist si sa fie obedient fata de regim , cu orice cost asupra carierei sale. Talentul sau nu a putut insa sa nu fie recunoscut. A fost desemnat artist al poporului si al luat premiul de stat in 1978 si deasemenea Cupa Volpi la festivalul de la Venetia.