duminică, 10 mai 2009

Stanley Kramer


In celebration of Stanley Kramer:
(Steven Spielberg, Quincy Jones, Harrison Ford, Al Gore)
http://video.google.com/videoplay?docid=-5069661517641139842

Fara sa regizeze foarte multe filme (a fost producator pentru un numar mai insemnat) , Kramer a reusit sa iasa din retetele fade ale Hollywood-ului, lasandu-ne mostenire filme "cu mesaj". Si nu in orice fel , pentru ca orice amator poate ataca acest gen. Filmele lui sant puternice, cu actori si interpretari magnifice. Spencer Tracy, Sydney Poitier si Gene Hackman nu sant staruri , sant mari actori in primul rand.

Exista o oarecare confuzie in randul publicului si criticilor in ceea ce il priveste. Pentru ca a fost si producator unii cred ca a fost si regizorul acelor filme. Altii ii diminueaza opera pe baza acestei neintelegeri sau pentru ca sant deranjati de mesajul incomod al filmelor.

Filme recomandate:

The Domino Principle (1977)
The Secret of Santa Vittoria (1969)
Guess Who's Coming to Dinner (1967)
Ship of Fools (1965)
It's a Mad Mad Mad Mad World (1963)
Judgment at Nuremberg (1961)
Inherit the Wind (1960) ("Procesul maimutelor")
On the Beach (1959)
The Defiant Ones (1958) ("Lantul")

Inherit The Wind - Spencer Tracy Speech ("Procesul maimutelor")
http://www.youtube.com/watch?v=S_DQUAuNUvw
Spencer Tracy: Guess Who's Coming to Dinner
http://www.youtube.com/watch?v=9Yt0wxoFl4o
..
http://www.youtube.com/watch?v=X5kA31rV6sA&feature=related
Judgment at Nuremberg: The verdict
http://www.youtube.com/watch?v=OLFEW0Hq7-0
Domino Principle
http://www.youtube.com/watch?v=ASoj-pHST58&feature=related


vineri, 8 mai 2009

Robert Redford


In tinerete arata mult mai bine decat Brad Pitt. De fapt nici nu are rost comparatia. Dar nu pentru asta a fost si este Robert Redford un MARE ARTIST al celei de-a 7-a arte. Altele sant motivele. Filmele in care a jucat , au fost in marea lor majoritate filme de exceptie , mai ales in perioada 1972-1990. Pur si simplu , fiecare din acestea reprezinta un punct de referinta in istoria filmului.

Felul sau de intepretare este aproape unic , bazandu-se in mare parte pe o privire care "vorbeste" . Cumva a trebuit sa aiba intelegerea regizorilor pentru acest stil de joc. Este adevarat ca in mai multe filme a colaborat cu acelasi regizor: Sydney Pollack.

Filme recomandate:

1967 Barefoot in the Park
1969 Butch Cassidy and the Sundance Kid
1972 Jeremiah Johnson
1972 The Candidate
1973 The Sting
1973 The Way We Were
1974 The Great Gatsby
1975 Three Days of the Condor
1975 The Great Waldo Pepper
1976 All the President's Men
1979 The Electric Horseman
1980 Brubaker
1984 The Natural
1985 Out of Africa
1990 Havana
1996 Up Close & Personal
1998 The Horse Whisperer
2001 Spy Game

O trasatura comuna poate fi gasita peliculelor in care a jucat: sant asa cum vedea si spera sa fie D.I. Suchianu filmele viitorului: filme frumoase.

O buna parte din filmele sale sant "politice" sau de angajament social. Putem mentiona aici "Candidatul" , unde personajul Bill McKay este creat dupa Kennedy si ajunge sa semene cu Clinton; "Toti oamenii presedintelui" filmul despre afacerea Watergate , inspirat din cartea ziaristilor de la Washington Post (cea mai importanta carte despre Watergate, alaturi de "In spatele usilor inchise"). Pentru acesta din urma, Redford personal a purtat o batalie pentru se putea face filmul.

Redford este creatorul festvalui de film "Sundance" (numit asa dupa personajul jucat de el in 1968) , care ofera o sansa cineastilor independenti (de studiouri si de Hollywood ).

Ca regizor a inceput cu dreptul castigand Oscarul in 1980, realizand apoi filme interesante: "Milagro", "A River Runs Through It" , "Quiz Show", "The Legend of Bagger Vance".
In anii 80 a acordat un interviu revistei "Cinema", revista dintr-o tara de dincolo de Cortina de Fier. M-a surpins discursul amabil si politicos fata de cititorii romani.

In viata publica este liberal (termenul american), voteaza cu democratii , militeaza pentru conservarea mediului si pentru indigenii americani.
...
Three Days Of The Condor: "We have plans to invade the Middle East?"
Robert Redford on Saving the Arctic Refuge:
Descult in parc:
Candidatul

luni, 4 mai 2009

Andrei Tarkovski

Pentru Andrei Tarkovski filmul are alte dimensiuni si este format din alte elemente decat cele cu care santem obisnuiti. Are doar 7 lung metraje. Intr-o cinematografie (sovietica/ruseasca) plina de artisti si regizori talentati , intre est si vest mai apoi, el sta undeva deasupra celorlalti.
In Uniunea Sovietica a ajuns sa nu fie bine privit de autoritati. In Rusia capitalista de azi a ajuns sa fie uitat.
Ingmar Bergman: "Tarkovsky for me is the greatest [director], the one who invented a new language, true to the nature of film, as it captures life as a reflection, life as a dream".

Filmografie:
  • Compresorul şi vioara (Katok i skripka) (film de metraj mediu studenţesc, 1960)
  • Copilăria lui Ivan (Ivanovno detstvo) (1962)
  • Andrei Rubliov (1966 rel. 1971)
  • Solaris (1972)
  • Oglinda (Zerkalo) (1974)
  • Călăuza (Stalker) (1979)
  • Tempo di viaggio (documentar, 1983)
  • Nostalgia (film) (Nostalghia) (1983)
  • Sacrificiul (film) (Offret) (1986)
"Copilaria lui Ivan"

Ivan este omul cu viata distrusa de razboi in gradul cel mai inalt. El nu trece dincolo de copilarie. si nu apuca din viata decat lupta pentru aceasta.

.
"Andrei Rubliov"

Nu este film istoric. Istoria din film este o istorie perpetua a tuturor vremurilor. Intodeauna omul va jefui alt om, va trada , si-l va rastigni iar pe Isus daca s-ar intoarce printre noi. Cealalta fateta sant oamenii care sant creatori prin munca, staruinta si inteligenta (povestea "clopotului").
Filmul a fost oprit de la difuzare cativa ani din cauza refuzului lui Tarkovski de a taia portiuni din film la cererea autoritatilor. Versiunea originala are 205 minute. Versiunea difuzata in cinematografele sovietice avea 186 minute iar cea aparuta la televiziunea sovietica a avut in 1972 101 minute (neautorizata de regizor). Difuzarea in SUA si statele occidentale este taiata nefericit si a avut 146 de minute. O vizionare reusita necesita versiunile lungi, de 186 sau 205 minute.
Imagine din film:
Icoana "Sfanta Treime" de AndreiRubliov (1410)
.
"Calauza"

"Zona" este o imagine inghetata a ne-realizarilor umanitatii: n-am facut nimic nici cu armele , nici cu medicina , nici cu religia. Si nici macar daca s-ar putea sa ni se indeplineasca dorintele n-am stii sa cerem altceva decat lucruri care sa duca la propria noastra distrugere.

"Sacrificiul":

Povestea imi pare un Dr. Faust intors pe dos, mult mai dramatic decat acesta. Faust isi vinde sufletul diavolului pentru a obtine ceea ce isi doreste , ateul Alexander incearca sa salveze lumea prin sacrificarea catre divinitate a tot ce avea pe lumea aceasta. Desi pare un gest in oglinda fata de Faust este mai mult decat atat. Presupune sacrificiu, nu castig; este initiativa proprie, nu tentatie si mai presus de toate nu are o motivare palpabila, este numai o idee tragica.


(Va urma)

luni, 27 aprilie 2009

RAN ( 1985, Akira Kurosawa )


Kurosawa: "Hidetora sant eu".
...
RAN ("HAOS") este o creatie a maestrului japonez Akira Korusawa din 1985, cand acesta avea 75 de ani ! Cu atat mai remarcabila este realizarea , cu cat este unul din filmele cele mai bine facute din punctul de vedere al scenelor de lupta (mai amintesc doar "Mihai Viteazul" si "Saving private Ryan").
La o prima vedere este un fel de ecranizare in specificul istoric japonez a "Regelui Lear" a lui William Shakespeare , combinata cu legende locale despre seniorul Mori Motonari.
Akira Kurosawa - "Cea ce m-a nelinistit pe mine intotdeauna la "Regele Lear" , este faptul ca Shakespeare nu da personajelor sale un trecut... in Ran am incercat sa ii dau o istorie lui Lear"
Mesajul filmului este insa o descriere a razboiului in esenta si consecintele sale. Maretia castigata prin razboi este insotita de RIDICOL si de DESERTACIUNE (scena asediului). Firea, natura omului , il duce la conflict; si oricat s-ar pregati pentru el, niciodata nu va controla urmarile.

Finalul este sintentic pentru consecintele razboiului de atunci si din toate timpurile: un om orb, singur, cu religia pierduta (imaginea protectoare a lui Budha pe care o scapa din mana), mergand spre prapastie.
...
Trailer
Trailer DVD
Alt trailer:
NYT:
...
Kurosawa a avut probleme in finantarea ultmelor sale filme. Pentru "Kagemusha" a fost sprijinit de Francisc Ford Copolla si de George Lucas.
Inainte cu zece ani de film a realizat schite si desene pentru fiecare scena a filmului (ceva asemanator a facut Ridley Scott pentru "Duelistii").
Regizorul Paul Verhoeven: De catva ori pe an ma uit , singur, la: "Cei Sapte Samurai", "Tronul insangerat" sau "Ran", ca sa-mi aduc aminte ca filmul este o arta.
...
"Astonishing!" "A Masterwork!" - The New York Times
"Stunnig!Spectacular" - The Village Voice
"Striking! Powerful!" - Vanity Fair
"A Action Epic to Dwarf Anything from Lucas or Spielberg" - Rolling Stone
...
"Striking! Powerful!" - Vanity Fair
Kurosawa: "Hidetora sant eu".

duminică, 26 aprilie 2009

Eugen Doga


Va intrebati poate , aceia dintre dumneavoastra care au privit serialele "Inima de tigan" si "Regina", cum de are un film romanesc o muzica asa de frumoasa si de sentimentala (o parte din ea) ?
Unul din cei care colaboreaza la muzica acestor filme este Eugen Doga, compozitor moldovean autorul muzicii din filmele "Lautarii", "Satra", "Anna Pavlova" si "O drama la vanatoare" (bineteles si multe altele) .
Talentul lui a fost recunoscut in Moldova,URSS, Romania si Rusia deopotriva. (A fost premiat de Putin!), plus cateva premii internationale
...
"Satra" ("O satra merge spre cer")
"Satra" (Se regasete si in "Inima de tigan" si "Regina")
"Satra"
"Vals" ("O drama la vanatoare" / "Regina")
...
"Satra"
...

Lautarii (1971-Emil Loteanu)

...
Emil Loteanu este cunoscut pentru filmele "Satra", "Anna Pavlova", "O drama la vanatoare" , facute la Mosfilm. Inainte de toate acestea a facut in 1971, in Moldova , "Lautarii".

Filmul are o versiune vorbita in limba romana si una in limba rusa. Eu am apucat sa o vad pe cea in limba rusa. Daca ne amintim bine , moldovenii erau obligati sa foloseasca alfabetul rus chiar si atunci can scriau in romana. Din aceasta cauza , varianta in limba rusa este mult mai simbolica pentru vremurile pe care au trebuit sa le traiasca acesti oameni; dialogul este rusesc, dar toate cantecele sant in romana. Si nu numai ca sant in romana , adar sant cantece romanesti: "Lume, lume, soro, lume ..." si altele. Este cel mai frumos film inchinat cantecului popular romanesc !
...
"La moara la Negostin":
...
"Lume, lume, soro lume"
...
Predarea lui Negostin:
Mi-e mi se pare ca este "Cantecul lui Iancu Jianu" de fapt!; e posibil ca si personajul sa aiba ceva din Jianu:

(Va urma)

vineri, 24 aprilie 2009

A fost odata Western ...


Una din povestile cu care americanii au cucerit lumea a fost cea despre vestul lor. Cativa regizori si cateva filme pe aceasta tema pe care le recomand:

1939 John Ford - Stagecoach
1964 Sergio Leone - A Fistful of Dollars
1966 Sergio Leone - For a Few Dollars More
1966 Sergio Leone - The Good, the Bad and the Ugly
1967 Martin Ritt - Hombre
1968 Sergio Leone - Once Upon a Time in the West
1969 George Roy Hill - Butch Cassidy and the Sundance Kid
1969 Sam Peckinpah - The Wild Bunch
1971 Sergio Leone - A Fistful of Dynamite
1972 John Houston - The Life and Times of Judge Roy Bean
1972 Sydney Pollack - Jeremiah Johnson
1973 Sam Peckinpah - Pat Garrett and Billy the Kid
1990 Kevin Costner - Dances with Wolves
1992 Clint Eastwood - Unforgiven

joi, 23 aprilie 2009

Gian Maria Volontè


Extraordinar actor italian, castigator al premiilor de interpretare de la Cannes si Berlin, a jucat rolul principal in filme memorabile, castigatoare la randul lor de Oscar, Palme D'Or, etc.
...
Cateva din acestea:
A Fistful of Dollars (1964, credited as "Johnny Wels")
For a Few Dollars More (1965)
Quien sabe? (also known as A Bullet for the General, 1966)
Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970)
Sacco e Vanzetti (1971)
The Working Class Goes to Heaven (1971)
Sbatti il mostro in prima pagina (1972)
The Mattei Affair (Il Caso Mattei, 1972)
Lucky Luciano (1973)
Giordano Bruno (1973)
Il caso Moro (1986)

In 1972 doua filme castiga ex-aequo marele premiu Palme D'or la Cannes: "The Working Class Goes to Heaven" si "Il Caso Mattei". In ambele rolul principal il avea Gian Maria.
Inceputul a fost insa foarte greu: a plecat de acasa la 17 ani; dorea sa ajunga dramaturg, asa ca s-a apropiat de lumea teatrului intrand intr-o trupa itineranta. A stat 3 ani in aceasta trupa si a parasit-o apoi pentru a intra la Academia din Roma.
Gian Maria: "Pentru a nu muri de foame, in fiecarea seara .. jucam pe ascuns, pentru ca la academie era interzis acel lucru". "Innoptam in Piata Spaniei: vara pe treptele celebrelor scari, iarna in autobuzele de la capatul liniiilor. Dar in aceasta piata ma simteam in centrul discutiilor despre destinele culturii, ma aflam in inima torentului omenesc, care uneori mi-a daruit prieteni..."
In Italia anilor 60-80 coruptia din politica si influenta Mafiei au afectat grav societatea. Totul a culminat in anii 90 cu prabusirea partidelor traditionale care au condus tara neintrerupt peste 45 de ani : crestin democrati, social-democrati ,socialisti , republicani si liberali. Coruptia la varf (deputati, ministrii, ministrii de externe, prim ministrii) si legaturile cu Mafia au fost demonstrate de procurori. Dupa 1993 toate aceste foste partide s-au reorganizat in partidul "Forza Italia" (http://en.wikipedia.org/wiki/Forza_Italia). Adversarul principal este o partea reformata desprinsa din fostul partid comunist: Partidul democratic al stangii.
In anii din urma insa , comunistii italieni au stat in opozitie , cu toate ca , avand in anii 60' peste 1,3 milioane de membrii (cel mai mare partid comunist din tarile capitaliste).
Gian Maria Volonte a fost mebru al partidului comunist. Filmele in care a jucat NU au fost insa filme propagandistice sau ideologizate. Nici macar "Clasa muncitoare merge in paradis", unde se critica stangistmul ineficace. Mai degraba filmele in care a fost implicat au fost de CRITICA A SITUATIEI POLITICE DE FAPT , fara alunecari ideologice , ceea ce le sporeste valoarea. Putem spune ca filmele cu subiect politic si social (inclusiv cele gen "La piovra"/"Caracatita") au avut un impact in evolutia vietii social-politice italiene, care a culminat cu restructurarea politica mentionata din anii 90.
(Va urma)

Cu mainile pe oras / Le mani sulla città (1963)


Le mani sulla città (1963)
R: Francesco Rossi ; Cu: Rod Steiger ; Leul de aur , Venetia 1963.

Suna cunoscut ? ....
Oameni de afaceri fara scrupule si politicieni corupti fac speculatii imobiliare si baga adanc mana in banii publici. Orasul intreg este in mainile lor.
Francesco Rosi -"Il Giorno",1963.
"Omul din Sud, din punct de vedere psihologic, nu este un cetatean, ci un supus. Va deveni cetatean cand isi va da seama de forta sa si va reusi sa o exprime prin vocea sa de cetatean: votul. Cu alte cuvinte, cand va stii sa se insereze in viata nationala, in mecanismul democratiei. Speculatia edilitara, in filmul meu, reprezinta numai partea episodica pretextul pentru un discurs mai profund: sa vedem ce se intampla intr-o zi oarecare, intr-un oras oarecare, sa descoperim ce se afla in spatele unor anumite fatade, in spatele anumitor discursuri oficiale, ce forte actioneaza in spatele anumitor organisme publice si cu ce scopuri. Lucruri care privesc viata noastra de fiecare zi sunt discutate de oameni fara stirea noastra."
Metrul patrat de milioane

Azi costa 300-500 pe metru patrat, dar maine acest metru patrat va fi 6000-7000.

Edoardo Nottola (Rod Steiger):

"Stiti ca planul de urbanism va cuprinde zona aceea. Tocmai de accea trebuie sa-l aducem aici ...Aceasta e azi zona agricola. Azi costa 300-500 pe metru patrat, dar maine acest metru patrat va fi 6000-7000. Totul depinde de noi: 1500% profit ... Investiti-va banii intr-o fabrica; sindicate, revendicari someri ... poti sa faci infarct... Pe cand aici, nici un risc. Trebuie numai sa facem ca localitatea sa-si aduca aici strazile, telefoanele, apa , lumina si gazul."
Edoardo Nottola desenand metrul patrat de milioane:


marți, 21 aprilie 2009

"Domnul Cinema": D.I. Suchianu

A fost primul si cel mai important critic de film roman si printre primii care au scris despre cinema pe plan mondial . Spirit patrunzator si deschis. Printre preferatii lui: Charles Chaplin, Fred Astaire, Louis de Funes. A fost cavaler al Legiunii de Onoare a Frantei.
(Va urma)