duminică, 16 octombrie 2011

House M.D. - Credinta

People can do good things, but their instincts are not good.
(nefinisat)
House:  People can do good things, but their instincts are not good. Either God doesn't exist or he's unimaginably cruel.
Patient: I don't believe that.
House: What do you believe? Why do you think this happened?
Patient: I don't want to talk about it.
House: Me neither. Too bad.
Patient:  You know, I don't think there was a reason.
House: So God does exist, lets you get raped, needs you to keep your rape baby for no reason.
Patient: Maybe he was challenging me.
House:  He hurts you to help you. Well, I guess it's better than because he hates you.
Patient: You're trying to convince me there's no God. Why would you even say something like that?
House: Because you're throwing your life away.
Patient: I'm doing what I believe!
House: What you believe doesn't make sense.
Patient: This is not helping me.
House: Then I can't help you. If you believe in eternity, then life is irrelevant.  The same way that a bug is irrelevant in comparison to the universe.
If you don't believe in eternity, then what you do here is irrelevant.
Patient: If you don't believe in eternity, then what you do here is irrelevant. 
Your actions here are all that matters.
House:  Your actions here are all that matters. Then nothing matters. There's no ultimate consequences.
Patient: I couldn't live like that.
House: So, you need to think that the guy who did this to you is going to be punished?
Patient: I need to know that it all means something. I need that comfort.
House: Yeah. Are you feeling comfortable?  You feeling good right now? You feel warm inside?
Patient: I was raped. What's your excuse? Do you think the guy who did this to me feels bad?
House:  Would that help you?  Make you feel better?
Patient: Why do you always do that? Ask why I'm asking questions instead of just answering the question?
House: The answer doesn't interest me. I don't care what he's feeling. I'm interested in what you're feeling.
Patient: You are?
House: I'm trapped in the room with you, right? Why did you choose me?
Patient: There's something about you. It's like you're hurt, too.
House: It was true.
Patient: What was?
House: It wasn't my grandmother. But it was true.
Patient: Who was it?
House: It was my dad.
  
Dupa House, semnul ca e ceva in neregula cu Cel de Sus este faptul ca oamenii sunt destul de nereusiti: pot face si lucruri bune, dar fundamental au instincte rele. Aceste fapte rele nu trebuie sa le luam, dupa el (House), drept o fatalitate,ci trebuie sa luptam impotriva consecintelor lor. Pacienta pe de alta parte vrea ca totul, inclusiv raul sa aiba un sens, pentru a suporta si intelege ce i s-a intamplat. In fine, nu o sa comentez mai mult cazul: House vrea sa o ajute, crede ca omul trebuie sa actioneze mereu,in orice moment, pentru a indrepta raul. 

Intrebarea interesanta este de ce nu crede House?

El intelege foarte bine diferenta dintre bine si rau, actioneaza in favoarea primei parti, si totusi... Are probabil cea mai crunta slujba din acest punct de vedere: ca sa faca bine trebuie sa lupte, sa gandeasca, sa fie destept, sa foloseasca orice mijloc pentru a face acest bine, uneori chiar cu forta. viata i-a demostrat ca orice pas inapoi, orice clipa de slabiciune, chiar si una data de o purtare mai blanda, orice secunda pierduta, chuar si pentru o rugaciune, poate duce la pierderea unei vieti. Daca o clipa crezi in eternitate vei lasa garda jos. El, House, nu-si poate permite acest "lux", este reduta ultima inainte de moarte, daca el da inapoi, aceasta isi va infasca prada. El House nu vede pe nimeni in spate, sa duca lupta daca el pierde...
Si atunci, normal ca nu crede... sau crede in felul sau.
Si totusi ar putea crede (nu sunt acolo, in film, sa-i suflu). "If you don't believe in eternity, then what you do here is irrelevant. "  ii spune pacienta. Faptul ca exista (speram ca si in realitate) un om inteligent, care isi constientizeaza potentialul, darul primit de la nastere, isi intelege si joaca acest rol de ultima reduta cu tenacitate si cu orice pret, chiar inseamna ceva, chiar are un sens. Oamenii isi impart soarta cu totii, nu o are fiecare doar pe a lui, poate asta ar trebui House sa inteleaga, din moment ce el chiar face ceva, poate mai mult decat cei din jur.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu